До нас часто звертаються клієнти з питанням, як обійти фінансовий моніторинг. Насправді, фінмоніторинг немає потреби обходити або ігнорувати. Достатньо просто правильно підготувати, згідно законодавства, документи, які будуть прийняті банком і проблем з походженням і/або блокуванням грошових коштів не буде.
У цій статті ми розглянемо підстави для блокування/заморозки коштів, а також питання походження коштів на підставі рішення суду або боргових зобов'язань.
УВАГА. НОВІ ПРАВИЛА В 2023 році.
Починаючи з 5 червня, щотижневі звіти про карткові операції клієнтів повинні надаватися банками Національному банку України (НБУ). Щопонеділка до 16:00 банки повинні надсилати НБУ інформацію про безготівкові платежі клієнтів в Інтернеті за попередній тиждень. У звітах мають бути зазначені імена клієнтів або назви суб'єктів господарювання, які здійснювали ці платежі. Цю вимогу встановлено у Листі НБУ (№ 25-0005/38228 від 1 червня 2023 року).
Згідно з цим документом, НБУ очікує отримати інформацію від банків про наступні типи операцій:
P2P-перекази (переведення коштів між фізичними особами).
Поповнення/зняття готівки з карткових рахунків у касах або банкоматах.
Оплати в Інтернеті.
Переказ коштів з картки на розрахунковий рахунок компанії або виплати на картки клієнтів з рахунку компанії.
У звітах мають бути включені операції будь-якої суми, оскільки поріг, з якого транзакції повинні бути відстежені, не зазначений у Листі. Варто зауважити, що згідно з чинними правилами, дані про всі великі операції (від 400 тис. грн) автоматично надсилаються до Державного фінансового моніторингу.
Розглянемо два варіант підтвердження походження коштів.
Варіант-1 (мирова угода про повернення боргу, яка затверджена судом)
В Україні, непряме визначення походження коштів відсутнє. Дуже часто, виникають ситуації, при яких боржник заборгував певну суму грошових коштів кредитору (розписка або НЕ нотаріальний договір позики). Як правило, кредитор подає в суд на боржника і в суді сторони укладають мирову угоду, де прописують повернення грошових коштів. Так ось, для банку та для фінмоніторингу, така мирова угода, та ще затверджена судом, є підтвердження походження коштів.
Варіант-2 (купівля нерухомості через іпотечно-борговий механізм)
Розглянемо варіант, коли існує певний борг і кредитор хоче оформити на себе майно боржника. В такому випадку, у нотаріуса підписується договір позики і в іпотеку передається нерухомість боржника. У нотаріуса не виникне питань походження коштів, оскільки є старі борги, які просто трансформуються в нове боргове зобов'язання (договір позики). Це називається «новація», коли припиняється первинне зобов'язання за згодою сторін і замінюється на нове зобов'язання в формі договору позики.
У договорі іпотеки обов'язково необхідно прописати застереження про позасудовий порядок стягнення на предмет іпотеки. Після неповернення боргу, є два варіанти переоформлення іпотеки у власності кредитора:
1. Підписання договору задоволення вимог іпотекодержателя за рахунок предмета іпотеки в рахунок боргу, який підписується у нотаріуса за згодою сторін, в результаті якого переходить право власності на нерухомість кредитору зі списанням боргових зобов'язань.
2. Оформлення право власності на кредитора по ст. 37 ЗУ «Про іпотеку». В такому випадку згода боржника на таке оформлення не потрібно. Це називається позасудовий порядок стягнення на предмет іпотеки. В такому випадку, борг боржника повністю списується.
Більш детальну юридичну консультацію з приводу вищеописаних прикладів, ви можете отримати по телефону!
Які операції за рахунком може заблокувати банк?
Будь-які. Це може бути як зняття готівки через касу або банкомат, так і перерахування між особистими рахунками (наприклад, з корпоративного на карту фізособи), на рахунок контрагента і т.д. Якщо операція має ознаки:
• відмивання грошей,
• грошові кошти без підтвердження,
• виведення капіталів,
• конвертації безготівки в готівку,
• фіктивного підприємництва,
• ухилення від податків,
та іншій незаконній діяльності.
Індикатори, які стосуються діяльності чи поведінки клієнта з точки зору фінмоніторингу
• клієнт не може пояснити специфіку його бізнесу
• надання неповної або сумнівної інформації;
• наявність рахунків, потреба в яких не відповідає специфіки діяльності;
• клієнт нервує причин;
• клієнт активно цікавиться вимогами законодавства в сфері фінмоніторингу і внутрішньої системи фінансового моніторингу банку;
• клієнт наполягає на терміновості проведення фінансової операції;
• клієнт пропонує гроші, подарунки або інший вид подяки працівнику банку за проведення фінансової операції в незвичайний або підозрілий спосіб;
• клієнт незвично і надмірно виправдовує або пояснює фінансову операцію;
• рахунками декількох клієнтів управляє один і той же представник;
Індикатори, які стосуються фінансових операцій клієнта
• клієнт регулярно перераховує гроші нерезиденту;
• швидкий транзит коштів через рахунок;
• регулярні перекази коштів з рахунку клієнта - юридичної особи на особистий рахунок працівника або осіб, пов'язаних з працівником;
• зміни в обсягах фінансових операцій, які здійснюються за рахунками клієнта;
• клієнт отримує значну кількість переказів без відкриття рахунку;
• регулярне отримання коштів з-за кордону;
Що може викликати підозру?
Для банку підозріло, якщо клієнт часто знімає готівку або взагалі не проводить платежів за рахунком.
Якщо ви завжди проводили платежі на суми до 80 тис. грн і раптово вирішили перерахувати мільйон - така операція потрапить в поле зору фахівців банку і може бути заблокована.
Чи можуть під банківський фінмоніторинг потрапити чесні клієнти? Можуть. Але питання швидко вирішиться, якщо відповісте на всі питання і надасте документи банку.
1. Підприємець відкрив рахунок на 200 тис. грн і в той же день перерахував майже всю суму іншому ФОП, з призначення платежу незрозуміло, за що клієнт платить гроші. Ніколи раніше він так не робив. За такої операції відділ фінмоніторингу може почати перевірку. Банк має право заблокувати платіж і запросити документи.
2. ФОП займається торгівлею і отримує багато платежів на рахунок, але ніколи нічого не витрачає, навіть податки не сплачує, знімає готівку. Виглядає як схема з виведення грошей, такі дії теж недоречні для банку. На ділі може з'ясуватися, що людина розраховується з постачальниками і співробітниками готівкою і у нього є всі підтверджуючі документи.
3. ФОП-дизайнер в місяць отримував на рахунок декілька платежів на суми від 5 до 10 тис. грн, перекладав гроші на карту, і тут йому приходить одним платежем 280 тис. грн, які він переводить на карту і намагається зняти готівку. Це підозріла операція, і банк може заблокувати її. Але при аналізі може виявитися, що людина відкрила агентство і йому прийшла оплата за перше замовлення, підтверджуючі документи є, а гроші він намагається зняти, щоб оплатити роботу підрядників і оренду коворкінгу.
4. ФОП відкрив 16 корпоративних карт, перерахував на них гроші, з карт почали знімати гроші в різних частинах країни - для банку така активність підозріла. Після розбору може виявитися, що все законно, карти оформлені на співробітників, які працюють на об'єктах, гроші на карту їм зараховують для оплати витрат на бензин, харчування та проживання.
Голова правління банку CONCORDBANK підкреслив: «Якщо клієнт відмовляється надати необхідні документи або робить це не вчасно, в чітко обумовлений термін, банк має право відмовитися від договірних відносин і може розірвати договір в односторонньому порядку. Але звичайно ж, у нас немає мети відмовляти в обслуговуванні і закривати рахунки, ми зацікавлені допомогти клієнтам».
Як дізнатися, що ваш платіж під підозрою
Про тимчасове обмеження руху грошей по рахунку банки повідомляють клієнтів через клієнт-банк.
Але можуть надіслати лист, можливо, з вами зв'яжеться менеджер. Спосіб комунікації в таких випадках прописаний в договорі.
Тому важливо надавати актуальний номер телефону та електронну адресу, щоб не пропустити важливу інформацію (лист може потрапити в спам, не забувайте перевіряти цю папку теж).
Як буде працювати новий механізм заморожування грошових коштів на рахунку:
• призупинення фінансових операцій;
• заморожування фінансових операцій.
Запит з приводу блокування рахунку фінансовим моніторингом
ПАТ “Універсал банк”
Адреса: вул. Автозаводська 54/19, 04114 Київ, Україна
(Копія) Національний Банк України
Адреса: вулиця Інститутська, 9, Київ, 01601
(Копія) Державна служба фінансового моніторингу України
Адреса: 04050
м. Київ, вул. Білоруська,24
ЗАЯВНИК_______
29.07.2019 року був проведений SEPA платіж з закордону на ім’я ______ (ІНН _____). Рахунок був відкритий в Монобанк ( ПАТ “Універсал банк). Загальна суму переводу склала 8 215 євро. Частина платежу була зарахована на рахунок, а частина (приблизно 4000 євро) була заблокована. Призначення платежу – оплата по договору надання послуг (розробка чат-ботів). За вимогою банку, був наданий договір. На даний момент, ми не отримали офіційну відмову. Відповідно до законодавству, після відмови розблокувати платіж, банк (ПАТ “Універсал банк”) зобов’язаний передати справу в Державну службу фінансового моніторингу. На даний час відсутня будь-яка інформація з цього питання.
Просимо ПАТ “Універсал банк” надати наступну інформацію:
1. Прошу надати ПАТ “Універсал банк” офіційний лист з відмовою розблокувати вказані грошові кошти по рахунку.
2. При закритті банківського рахунку відкритого на _____, прошу грошові кошти перерахувати на рахунок вказаній в заяві. У випадку відмови, прошу вказати аргументовані причини?
3. Чи передавав ПАТ “Універсал банк” справу відносно _____ до Державної служби фінансового моніторингу України?
Прошу Державну службу фінансового моніторингу України надати наступну інформацію:
1. Чи надійшла до вас справа чи інформація відносно розблокування грошових коштів, які заблоковані на рахунку ПАТ “Універсал банк”, відкритий на ім’я _____?
2. В який строк банк зобов’язаний повідомити та передати інформацію до Державній службі фінансового моніторингу після того, як ПАТ “Універсал банк” відмовив клієнту у розблокуванні грошових коштів?
3. У випадку передання необхідної інформації до Служби фінансового моніторингу відносно _____, в який строк ви повідомити _____ відносно проходження процедури розблокування грошових коштів?
Додаток:
1. Лист з вимогою закрити банківський рахунок.
ПІП ____________ 03.10.2022 р.