Нерідко в компанії вважають, що перед укладенням договору достатньо перевірити ЕДРФЮО і свідоцтво про реєстрацію контрагента. Однак це помилка, здатна завдати шкоди бізнесу компанії. Виписка з ЕДРФЮО і свідоцтво про реєстрацію контаргента. Зазвичай перед укладенням договору запитують виписку з ЕДРФЮО і копію свідоцтва про держреєстрацію. Це дозволяє переконатися, що контрагент діюча організація, підтверджує його правоздатність. Але ця перевірка не може дати уявлення про те, чи зможе контрагент виконати зобов'язання, і які перспективи, якщо доведеться оскаржити договір. Повністю упевнитися в тому, що контрагент не стане ухилятися від виконання зобов'язань, неможливо. Але можна дізнатися про нього більше інформації. Іноді документів і відомостей з сайтів держорганів буває досить для того, щоб відмовитися від угоди. Зокрема, можна встановити, що контрагент регулярно не виконує зобов'язання або знаходиться в кроці від банкрутства.

Як перевірити контрагента?

Поглиблену перевірку варто провести, коли невиконання договору може завдати значної шкоди. Найбільший ризик можуть представляти угоди, в яких компанія виконує зобов'язання авансом або порушення контрагентом зобов'язань спричинить відповідальність компанії перед третіми особами. Що можна дізнатися про контрагента заздалегідь: загальний фінансовий стан. Можна запитати у контрагента баланс на останню звітну дату, завірений його керівником. Баланс також дозволить переконатися, що для контрагента ця угода невелика (виконання за договором становить для нього менше 25 відсотків від вартості його майна); наявність ресурсів, щоб виконати зобов'язання за угодою. Наприклад, якщо контрагент зобов'язується здійснити перевезення, можна запросити завірені копії документів, що підтверджують наявність автотранспорту, дані про водіїв; репутацію серед його клієнтів. Можна запитати у контрагента рекомендації або листи подяки від компаній, з якими він вже працював. Можливо, вони є у нього на сайті; необов'язковість при виконанні договорів. З реєстру судових справ можна дізнатися, як часто від контрагента вимагають в судовому порядку виконати зобов'язання або стягують неустойку за порушення умов договору; можливість того, що його рахунки заарештують і він не зможе виконати зобов'язання. З банку даних виконавчих проваджень можна дізнатися, що з контрагента стягують заборгованість примусово. Можна порівняти суму боргу з розміром активів контрагента (за балансом). Можливо, він буде не в змозі виконати інші зобов'язання після виплати боргу. Статут суспільства варто запросити, щоб переконатися в тому, що для контрагента ця угода не вимагає схвалення. Закон передбачає необхідність отримувати схвалення для великих угод та правочинів із заінтересованістю. Але статут може передбачати й інші угоди, коли потрібне схвалення вищого органу управління. Інші важливі для угоди відомості, які є в статуті, також є в ЕДРФЮО.

Взаємодія з податковою.

Така перевірка перед укладенням договору також допоможе уникнути податкових проблем. Наприклад, інспектори можуть порахувати, що організація отримала необґрунтовану податкову вигоду в зв'язку з неправомірним застосуванням відрахувань по ПДВ або урахуванням витрат, які зменшують податок на прибуток. Однією з підстав залучення до податкової відповідальності може стати невиявлення належної обачності й обережності при виборі контрагента.

З практики. Компанія уклала договір з надання вантажно-розвантажувальних послуг. Суми коштів, зазначені в ньому, вона врахувала як витрати з податку на прибуток. ДФС порахувала, що компанія завищила витрати з податку на прибуток і не підтвердила реальність вантажно-розвантажувальних послуг. Компанія звернулася до суду з вимогою скасування податкового повідомлення-рішення. Суд прийшов до висновку, що рішення ДФС правомірно. Компанія не проявила належну обачність при виборі контрагента. Вона не встановила наявність у контрагентів необхідних трудових ресурсів, транспорту, виробничих потужностей. Не витребувала бухгалтерські баланси з відміткою податкових органів, які дозволили б виявити відсутність виробничих активів, майна. Не витребувала рекомендації, які підтверджують ділову репутацію, інші документи і докази, що вказують на реальність діяльності контрагентів.

Mayorov V1

Banner - CTA V1

Back to top